Tiry na tory

Logo kampanii Tiry na tory

Walczymy o politykę transportową przyjazną ludziom i środowisku.

Cele:

  1. Działamy na rzecz przeniesienia z dróg na kolej towarów przewożonych TIR-ami przez Polskę tranzytem.
  2. Domagamy się wprowadzenia w transporcie towarów zasad: „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci”.
  3. Popieramy obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla przewozów intermodalnych.

Kalendarium najważniejszych wydarzeń kampanii:

  • 1996 – ruszamy z kampanią obywatelską „Tiry na tory” realizowaną w latach 1996–2003 przy wsparciu Rockefeller Brothers Fund i przy współpracy z Institute for Transportation and Development Policy.
  • 1998 – bierzemy czynny udział w akcji obywatelskiego nieposłuszeństwa w obronie Parku Krajobrazowego „Góra Św. Anny” przed budową autostrady A4.
  • 2002 – pomagamy rolnikom powołać do życia Związek Wywłaszczanych I Poszkodowanych przez Program Budowy Autostrad i Dróg Ekspresowych
  • 2010 – ruszamy z nową edycją naszej najpopularniejszej kampanii „Tiry na tory” – zna ją ponad połowa Polaków. Zbieramy 83 tysiące podpisów pod petycją, wzywającą rząd do uczynienia z hasła „tiry na tory” celu i zasady polskiej polityki transportowej. Trzy razy objeżdżamy Polskę – dwa razy z wystawą wspierającą kampanię, trzeci raz, aby wesprzeć działania społeczności cierpiących z powodu przejazdów tirów pod ich domami.
  • 2012 – z naszej inicjatywy, Minister Transportu powołuje Radę ds. Transportu Intermodalnego.
  • 2014 – przekonujemy Unię Europejską do szybszego wprowadzenia nowych kabin tirów, bezpieczniejszych dla pozostałych użytkowników dróg.
  • 2015 – po 19 latach prowadzenia naszej kampanii „Tiry na tory” partia, która wygrała wybory parlamentarne (Prawo i Sprawiedliwość) ma w swoim programie wpisaną realizację tej idei – i to dosłownie!
  • 2019 – „Miliardy złotych, by tiry wreszcie wjechały na tory” – to tytuł ze styczniowego numeru dziennika „Rzeczpospolita”. Centrum Unijnych Projektów Transportowych podaje, że ponad 2,5 mld zł ma trafić na wzmocnienie przewozów intermodalnych w Polsce. CUPT dofinansuje łącznie zakup 3409 wagonów-platform do przewozu kontenerów. 23 lata naszej kampanii obywatelskiej „Tiry na tory” przynosi rezultaty.
  • 2020 – zdobyliśmy nowe dane dla kampanii z IBDiM i opublikowaliśmy artykuł w formie „przeprosin” 🙂 – 1 samochód ciężarowy nie wpływa na nawierzchnię drogi tak, jak 160 000 aut osobowych. 1 tir wpływa na drogę tak, jak przejazd 3 200 000 aut osobowych.
  • 2021 – zmiana systemu poboru opłat drogowych od samochodów, w tym ciężarowych – od 1 października 2021 działa już tylko system eTOLL, oparty na satelitarnym systemie namierzania pozycji GPS, w miejsce poprzedniego systemu viaTOLL, opartego na bramownicach. To zmiana od lat promowana przez Instytut.
  • 2022 – w lipcu 2022 roku dołączyliśmy do zespołu ds. stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej, którego celem jest wypracowanie nowych przepisów dotyczących ustalania stawek dla przewoźników kolejowych. Dzięki temu rozwiązaniu kolej ma się stać bardziej konkurencyjna zarówno w przewozach pasażerskich i jak i towarowych,

Playlista video

Artykuły

Więcej »

Publikacje